Creative Company

Creative Company is een nieuwe workshop / training van Sterker Merk waarin deelnemers getraind worden om creativiteit effectief in te zetten in hun bedrijf.

Creativiteit lijkt voorbehouden aan profs

Creativiteit lijkt vaak voorbehouden aan ‘creatieven’. Professionals die er zogenaamd voor geleerd hebben. Vaak zijn deze creatieven inderdaad heel creatief. Niet omdat ze ervoor geleerd hebben maar omdat ze van nature een drang hebben om te vernieuwen. Dingen anders te doen dan anderen. Geen genoegen nemen met wat normaal of gangbaar is. Deze creatieven worden verveeld als ze gestandaardiseerde dingen moeten doen. Creatieve mensen worden architect, designer, muzikant, copywriter, conceptontwikkelaar etc. of natuurlijk kunstenaar in alle soorten en maten. In hun opleiding worden ze extra getraind in het ontwikkelen van creatieve technieken en leren ze achtergronden, theorieën, geschiedenis etc. om nóg creatiever te worden. En om de kans te vergroten op een bepaalde baan.

Onbenut creatief potentieel

Dat laatste zorgt ervoor dat in het bedrijfsleven, bijvoorbeeld de reclamebranche, de creatieve posities meestal bezet worden door personen die in ieder geval van zichzelf vinden dat ze creatief zijn en bepaalde technieken beheersen om creativiteit de exploiteren. Logisch op zich. Maar ik ben van mening dat er veel onbenut creatief potentieel zit in het bedrijfsleven. Waarom? Omdat veel mensen die er niet voor gestudeerd hebben veel creatiever zijn dan ze zelf denken, maar door een verkeerde keuze of voorval uit het verleden (faalangst, onzekerheid, minderwaardige gevoelens, opvoeding etc.). Inmiddels 10-15 jaar verder in hun carrière hebben ze geaccepteerd dat een creatieve functie of rol voor hen niet weggelegd is in dit leven, omdat ze er simpelweg niet voor opgeleid zijn en inmiddels al vele jaren een baan hebben die ze eigenlijk heel saai vinden. Of dat ze op zich tevreden zijn met hun baan en de zekerheid daardoor maar creatieve uitdaging missen in hun leven.

Tijd voor verandering!

Het is nooit te laat om te switchen. Maar dan moet je wel bereid zijn jezelf eens goed om te spitten. Waarom heb ik vroeger een keuze gemaakt die er nu voor zorgt dat wat ik nu doe ik niet meer leuk vind? Waarom hoor ik anderen (vaak zelfstandigen) de hele dag roepen dat ze geen ‘werk’ hebben maar hun geld verdienen met hun hobby? Is het dan helemaal je eigen schuld? Nee, dat denk ik niet. Niet helemaal. Er is vaak sprake van creatieve instituties die de ‘macht’ niet graag uit handen geven. Creatieven op reclamebureaus bijvoorbeeld die vinden dat creatieve ideeën alleen door hén bedacht mogen worden. Omdat zij nu eenmaal ‘de creatief’ zijn. Creatieven zijn creatief en anderen moeten maar doen waar ze zelf goed in zijn. Accountmanagers zijn goed in praten, vriendelijk lachen en begrotingen maken. Strategen zijn goed in richting bepalen en briefings schrijven en – als ze het echt goed doen – inspireren. Dus als iemand van de accountafdeling een creatief idee heeft, dan… houdt ‘ie dat maar lekker voor zichzelf. Creatieven bemoeien zich toch ook niet met de begroting? Klinkt logisch op zich. Maar is wel jammer. En zonde van het creatief potentieel. Maar wel te begrijpen van de creatieven. Zij hebben immers lef getoond, hard gewerkt, zich kwetsbaar opgesteld en daardoor een positie bereikt die ze graag willen behouden.

apple

 

Creatief potentieel benutten

Wil je meer van de aanwezige creativiteit in het bedrijf profiteren, dan moet de directie bereid zijn om de cultuur en processen te veranderen. Allereerst de cultuur – bij veel creatieve bureaus wordt nog heel conservatief gedacht – dat zou je niet verwachten in een creatieve branche maar is nog steeds wel aan de hand. Op naar nieuwe manieren van denken en werken! Als je een bedrijf hebt waarin creativiteit je unique selling point (USP) is, creëer dan ook een cultuur waarin creativiteit optimaal benut en geëxploiteerd wordt! En laat deze niet alleen ‘leven’ op de creatieve afdeling. Maar dit geldt net zo goed voor bedrijven waar creativiteit niet de USP is! Motiveer en inspireer het personeel om deel te nemen aan het creatieve proces – ja ook de boekhouders en de schoonmakers! Integreer structureel brainstormsessies en laat alle afdelingen participeren. Organiseer tentoonstellingen waar al het personeel persoonlijk werk ten toon stelt (schilderwerk, fotografie, voor mijn part kantkloskunstwerken) en inspireer! Introduceer game rooms. En laat de creatief opgeleide professionals de regisseurs van de creativiteit zijn, i.p.v. alleen de bedenkers.

Creativiteit brengt verder

Creativiteit is een fenomeen dat verder brengt. Verder dan de concurrent. Verder dan je zelf ooit voor ogen had. Verder dan de geprognotiseerde omzet / afzet / winst etc. Maar dan moet je creativiteit wel erkennen, koesteren en gebruiken als ongelooflijk belangrijk instrument. De cultuur van het bedrijf hierop inrichten en een bedrijfsstructuur ontwikkelen die het creatief potentieel optimaal benut. Geldt dat voor alle bedrijven en afdelingen? Nee, de administratieafdeling is er niet bij gebaat als creativiteit de drijfveer is. Maar naast creatieve bureaus zoals architectenbureaus, designbureaus en reclamebureaus is het wel zinvol op marketingafdelingen van bedrijven, de afdeling die verantwoordelijk is voor productontwikkeling (research en development), media-afdelingen etc. deze filosofie te integreren. Waarom? Mensen houden van bedrijven die creativiteit hoog in het vaandel hebben staan. Soms eerst schoorvoetend. Want creativiteit staat ook voor verandering. En verandering, daar houden veel mensen (en dus ook managers) niet van. Kijk naar bedrijven als Coolblue, Google, Facebook en KLM. Die doen goed waar ze goed in moeten zijn, en benutten de creatieve potentie van het bedrijf. Door anders te communiceren dan anders, vernieuwend te zijn en verrassend uit de hoek te komen. Door creativiteit te integreren in de bedrijfscultuur.

google_game_room-300x1731

De Creative Company

De fenomenale auteur en spreker Steven van Belleghem schreef onder andere de boeken De Conversation Manager en De Conversation Company, waarin hij een pleidooi houdt voor het veel beter benutten van het conversatiepotentieel door bedrijven. Ik pleit voor Conversation Companies en – geïnspireerd door Van Belleghem – Creative Companies. Bedrijven die creativiteit door en door verweven in de bedrijfscultuur, processen hiernaar inrichten en medewerkers in alle soorten en maten motiveren en inspireren om hun creatieve potentie te gebruiken.

Vastgeroest? Get out of your comfort zone!

Tenslotte een oproep naar alle vastgeroeste 30′-ers, 40′-ers en 50′-ers: erken dat er veel meer in je zit, raap je zelf bij elkaar, zorg ervoor dat je anders gaat denken dan dat je al die jaren gedaan hebt (ga hardlopen, bezoek inspirerende lezingen, ga alleen op vakantie, ga naar een opera). Benut je eigen onbenutte creatieve potentieel. Kom uit je comfort zone. Ga doen wat dat kleine stemmetje je al jaren influistert. JUST. DO. IT.

Workshop Creative Company

Creative Company is een inspirerende interactieve workshop waarin deelnemers uitgedaagd worden hun creatieve ‘ik’ te (her)ontdekken en de creatieve ‘power’ te gebruiken in het bedrijf. Het resultaat is een bak aan inspiratie en concrete handvatten die deelnemers in kunnen zetten om van het bedrijf waar ze werken een inspirerende Creative Company te maken.

Meer weten? Bel of mail ons. Of laat een bericht achter op onze LinkedIn of Facebook pagina. Een berichtje sturen via Twitter kan natuurlijk ook!